facebook Przejdź do treści

Ekotransport

W jaki sposób możemy sobie radzić ze stałymi problemami miast, takimi jak zatory w ruchu, korki, zwiększona emisja spalin itd.? Pytanie to od lat nurtuje nie tylko mieszkańców metropolii, ale także sztaby badaczy. Wśród opracowywanych rozwiązań jednym z najbardziej obiecujących (i już wdrażanych w życie) jest koncepcja Inteligentnego Systemu Transportowego. Na czym ona polega? Dowiedzcie się z dzisiejszej odsłony naszego cyklu #EkoMiasto!
Ekotransport

O czym mówimy, kiedy opowiadamy o Inteligentnych Systemach Transportowych

W godzinach szczytu w miastach ciągną się sznury samochodów, które w ślimaczym tempie przesuwają się po ulicach w chmurze spalin, przy akompaniamencie dźwięków klaksonów. A wewnątrz pojazdów siedzą zirytowani kierowcy. Patrząc na ten codzienny, fascynujący i jednocześnie niepokojący obrazek trudno nie pomyśleć o spektakularnym wybuchu agresji, który stał się udziałem tkwiącego w wielokilometrowym korku, na dodatek w upale, głównego bohatera kultowego filmu „Falling Down”.

Jednak, na szczęście, coraz częściej opracowywane są skuteczne innowacje, których celem jest rozwiązywanie miejskich problemów z transportem – z korzyścią zarówno dla sfrustrowanych kierowców, przedzierających się przez chmury spalin pieszych, jak i przyrody. Do takich rozwiązań należy koncepcja Inteligentnych Systemów Transportowych.

Ale jak to działa? I po co wdrażać takie rozwiązania?

Podstawowym celem tworzenia IST jest podniesienie sprawności infrastruktury danego miasta bez konieczności jej rozbudowywania. Rozwiązania takie z powodzeniem wdrożono już chociażby w Londynie czy w Wiedniu.

Na IST składają się cztery obszary zagadnień:

przeznaczony dla podróżujących system informacji;
inteligentne pojazdy;
inteligentna infrastruktura transportu;
centra zarządzania i sterowania ruchem.

Koncepcja IST dotyczy rozwiązań, które mają za zadanie reagować na aktualne natężenie ruchu, warunki atmosferyczne, porę dnia itd. Zmieniająca się sytuacja na drodze wpływa tym samym np. na modyfikacje dotyczące sygnalizacji świetlnej, co skutkuje zwiększeniem płynności ruchu pojazdów.

Na system składają się także monitoring bezpieczeństwa na drogach i zarządzania płatnościami elektronicznymi w transporcie miejskim. Istnieje także możliwość integracji tego rozwiązania z systemami zarządzania służbami ratowniczymi.

Działanie ITS opiera się na integracji przekazów z licznych czujników i usprawnianiu ruchu na podstawie zbieranych przez nie danych. Do czujników takich należą: pętle indukcyjne w nawierzchni, kamery na światło widzialne i podczerwień, detektory hałasu i zanieczyszczenia powietrza, radary, stacje pogodowe, kamery w pojazdach komunikacji miejskiej i urządzenia nawigacyjne w prywatnych samochodach.

Dane zbierane przez IST są – po przeanalizowaniu – udostępniane użytkownikom dróg za pośrednictwem: programów nawigacyjnych, odbiorników GPS, stacji radiowych oraz tablic zmiennej treści informujących o przewidywanym czasie dojazdu do określonych miejsc, objazdach, utrudnieniach w ruchu etc.

Jakie możemy zauważyć korzyści i wnioski ITS?

Do korzyści płynących z zastosowania IST zaliczają się między innymi:- zwiększenie przepustowości ulic o prawie ¼;- znaczna redukcja liczby wypadków;- skrócenie czasu podróży, a co za tym idzie zużycia energii (do 70%);- wzrost komfortu podróżowania;- obniżenie kosztów utrzymania i renowacji nawierzchni;- redukcję emisji spalin nawet do 50%.

A wy jak sądzicie? Czy IST rzeczywiście stanowi rozwiązanie dla zatłoczonych miast?
Czy koncepcja ta będzie sprawdzała się w przyszłości?
A może jednak zakorkowanym miastom, osnutym chmurami spalin potrzebne są bardziej radykalne rozwiązania dotyczące zarządzania transportem?

Bądźmy wszyscy #UWażniNaKlimat!

Bibliografia:https://repozytorium.umk.pl/…/Szyma%C5%84ska%20Daniela…https://www.its.dot.gov/factsheets/benefits_factsheet.htm