facebook Przejdź do treści
Hard Science Can Be Easy

Hard Science Can Be Easy

W zainicjowanym przez Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego cyklu podcastów „Hard Science Can Be Easy” poznamy odpowiedzi na z pozoru trudne pytania dotyczące otaczającego nas świata. Badacze i badaczki z Uniwersytetu Warszawskiego w rozmowie z Karoliną Głowacką przybliżają intrygujące tajniki naukowych zagadnień.

Jesteś spragniony wiedzy? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rzeczywistości, w której żyjesz? Na czym polega funkcjonowanie komputerów kwantowych? Jakie skutki ma zjawisko antybiotykooporności? Czym zajmuje się bioinformatyk? Jakie informacje o przeszłości można wyczytać z fragmentów ludzkich kości i pozostałości po dawnych przedmiotach codziennego użytku?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań są na wyciągnięcie głośników i słuchawek. Podcasty będą dostępne na kanałach CWiD UW: Spotify, Google Podcasts, YouTube oraz na stronie internetowej.

Przekonaj się, że „Hard Science Can Be Easy”!

#Komputery kwantowe – co nastąpi po „epoce krzemu”

Czy istnieją granice technologicznego rozwoju? Odpowiedź na to pytanie jestproblematyczna. Z pewnością jednak w ramach nieustannego progresu kolejnychtechnologicznych rozwiązań dostrzegalne są istotne zmiany, zwroty. Jesteśmyobecnie świadkami końca epoki krzemu, na którym opierała się większośćdostępnych nam komputerów. Jednakże ten kres zwiastuje zarazem nowy początek.Przyszłość, jak stwierdzają badacze, może należeć do komputerów kwantowych.O technologicznych rozwiązaniach przyszłości w rozmowie z Karoliną Głowackąopowiada dr hab. Magdalena Stobińska z Wydziału Fizyki UW.

#Bioinformatyka – czy rzeczywiście wszyscy pochodzimy od jednego organizmu?

Podział na dziedziny nauki powoli staje się anachroniczny. Dr Maciej Jasiński z Centrum Nowych Technologii UW w rozmowie z Karoliną Głowacką opowiada o znaczeniu interdyscyplinarności w rozwoju nauki. W tym odcinku dowiecie się również, czym zajmuje się bioinformatyk!

#Rozwój niemowląt – w jaki sposób odbierają otaczającą je rzeczywistość

W trakcie pierwszego roku życia dzieci odkrywają najważniejsze prawa fizyki izaczynają rozumieć, między innymi, niektóre słowa. Jakie jeszcze zdolnościnabywają niemowlęta? W jakim stopniu powinniśmy zważać na słowa, którewypowiadamy w ich obecności? Kiedy dzieci zaczynają rozumieć intencje, stojące za naszymi działaniami? Na te i wiele innych pytań w rozmowie z Karoliną Głowacką odpowiada dr Anna Anzulewicz z Wydziału Psychologii UW.

#Współczesna archeologia – czego możemy dowiedzieć się z fragmentów ludzkich kości

Na czym polega praca współczesnego archeologa? Dr Dariusz Błaszczyk z Wydziału Archeologii UW w rozmowie z Karoliną Głowacką opowiada o najnowocześniejszych metodach badania społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o tym, czego możemy dowiedzieć się za ich pośrednictwem o naszych przodkach.

#Susza – czy w Polsce może w przyszłości zabraknąć wody?

Czy w Polsce może w przyszłości zabraknąć wody? W jakiej perspektywie czasowej musimy liczyć się z tym ryzykiem? Jakie konsekwencje niosą za sobą niedobory wody? Zapobieganie suszy i jej skutkom stanowi nie lada wyzwanie, z którym nieuchronnie musimy się zmierzyć.  Dr Alicja Pawelec z Wydziału Biologii UW w rozmowie z Karoliną Głowacką wyjaśnia, jakie działania powinniśmy podjąć, aby zadbać o zasoby wodne i przeciwdziałać ich postępującemu zanikaniu.

#Antybiotykooporność – dlaczego bakterie uodparniają się na antybiotyki?

Czy zbliża się koniec ery antybiotyków? Dr hab. Magdalena Popowska, prof. UW z Wydziału Biologii UW w rozmowie z Karoliną Głowacką wyjaśnia, czym jest antybiotykooporność. W 2020 roku naszą uwagę zaprzątały głównie zagrożenia związane z pandemią koronawirusa. W efekcie – w dużej mierze – zapomnieliśmy o innych czynnikach wpływających na rozwój niebezpiecznych chorób. Jakie są powody, które stoją za zjawiskiem antybiotykooporności? Dlaczego w ciągu roku zużywamy około 20 tysięcy ton antybiotyków? Czy na własne życzenie doprowadzamy do sytuacji, w której będziemy bezradni wobec zagrożeń powodowanych przez bakterie?