Już 3 grudnia 2025 r. odbędzie się czwarta edycja konferencji #UWagaNauka – o dobrych praktykach w komunikacji naukowej (w Starym BUW-ie na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego, Krakowskie Przedmieście 26/28). Przed rozpoczęciem konferencji odbędzie się uroczysta inauguracja projektu „Nauka Sprawdza”, którego celem jest przeciwdziałanie dezinformacji naukowej w przestrzeni publicznej.
Udział w konferencji jest bezpłatny, ale zapraszamy do zapisów przez formularz. Liczba miejsc ograniczona.
Program
8:00 poranna kawa, otwarcie rejestracji
9:00 uroczyste otwarcie spotkania – Jego Magnificencja Rektor UW, prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak oraz Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dr Karolina Zioło-Pużuk
9:20 inauguracja zadania zleconego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Nauka Sprawdza”
- przedstawienie Rady Projektu i Zespołu Naukowego
- prezentacja głównych założeń projektu oraz dotychczasowych realizacji
- prezentacja partnerów i działań zaplanowanych na rok 2026.
10:00 przerwa kawowa
11:00 dr inż. Konrad Skotnicki, Doktor z TikToka: Wytłumacz mi świat w dwie minuty
O wystąpieniu
Czy dwie minuty opowiadania o nauce mają sens? Czym się różni edukacja od popularyzacji? Dlaczego to ważne, żeby to naukowcy przychodzili w miejsca, w których już są ludzie, a nie odwrotnie? Podczas tego wykładu porozmawiamy o tym, dlaczego szarlatani i teorie spiskowe mają w internecie milionowe zasięgi i jak z tym walczyć.
dr inż. Konrad Skotnicki – popularyzator nauki, podejmujący tematy związane z naukami ścisłymi. Jego twórczość w internecie regularnie dociera do kilku milionów osób miesięcznie. Ma doktorat z chemii, przez wiele lat pracował w instytucie badawczym, zajmując się badaniem potencjalnych leków przeciwnowotworowych.
11:30 red. Michał Dobrołowicz, RMF FM: Nowości naukowe a newsy dziennikarskie. Czy to da się połączyć?
O wystąpieniu
W czasie spotkania chciałbym wspólnie zastanowić się nad tym, czego potrzebuje dziennikarz, by mądrze, odpowiedzialnie i jasno opowiadać o odkryciach naukowych i wnioskach z badań. Przedstawiona zostanie perspektywa dziennikarza newsowego, który zajmuje się różnorodnymi tematami. Główne pytanie, na które chcę wspólnie poszukać odpowiedzi, dotyczy tego, jak mówić o nauce w materiale, który może trwać nie więcej niż kilkadziesiąt sekund i pojawia się obok materiałów na temat sytuacji drogowej, prognozy pogody, korespondencji politycznej z Brukseli, informacji z sejmu czy wyników sportowców. W czasie spotkania pojawią się propozycje odpowiedzi i dodatkowe pytania do wspólnej rozmowy.
Michał Dobrołowicz – doktor nauk społecznych (doktorat na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w 2021 roku), dziennikarz radiowy od 2008 roku (od 2015 roku reporter RMF FM), autor lub współautor książek (m.in. wydanych w 2025 roku Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania, wyd. Prószyński i S-ka, oraz Na granicy życia, wyd. PZWL), stały współpracownik magazynu „Plus Minus” – weekendowej „Rzeczpospolitej”. Laureat dziennikarskich nagród, m.in. Złotej Wagi przyznawanej przez Naczelną Radę Adwokacką i Zdrowego Pióra przyznawanego przez Radę Naukową Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Chorób Infekcyjnych.
12:00 red. Bogumił Radajewski, TVP Nauka: Nauka na ekranie. Jak popularyzować przed kamerą i dobrze wypaść?
O wystąpieniu
Kamera to potężne narzędzie komunikowania. Ale jak każde narzędzie – wymaga wprawy. Występy przed kamerą stresują – z różnych powodów. Jak sobie z tym poradzić i skutecznie opowiadać o nauce przed kamerami? Opowiem o swoich doświadczeniach w tym zakresie jako popularyzatora pracującego „na wizji”.
Bogumił Radajewski – dziennikarz naukowy i popularyzator astronomii. Autor wielokrotnie nagradzanej serii Astronarium, poświęconej tajemnicom kosmosu i polskim naukowcom, którzy je zgłębiają. Reżyser i producent popularnonaukowych filmów dokumentalnych. Od kilkunastu lat związany z Telewizją Polską.
12:30 obiad
13:30 Emilia Szczęsna, Muzeum Historii Polski: Publiczne, ale popularne: historia sukcesu podcastu instytucji kultury
O wystąpieniu
Czy podcast tworzony przez instytucję publiczną może konkurować z niezależnymi twórcami i zdobyć lojalną publiczność? Na przykładzie podcastu Muzeum Historii Polski opowiem o kulisach jego powstania, strategii narracyjnej i komunikacyjnej oraz o tym, jak instytucja kultury może skutecznie wykorzystywać medium audio do popularyzacji wiedzy historycznej. To historia o tym, że ograniczenia formalne nie muszą ograniczać zasięgu – wręcz przeciwnie, mogą stać się siłą projektu.
Emilia Szczęsna – Kierowniczka Działu Promocji Muzeum Historii Polski. Specjalistka w dziedzinie komunikacji, promocji kultury i popularyzacji nauki, od 2020 roku kieruje działaniami promocyjnymi MHP. Odpowiada za strategię komunikacyjną instytucji, w tym za stworzenie i rozwój podcastów historycznych oraz kanału YouTube MHP, który zgromadził ponad 90 tys. subskrybentów i milionowe odtworzenia. Doświadczenie zdobywała również jako producentka filmów dokumentalnych, specjalistka ds. marketingu i PR, wcześniej związana z Polskim Radiem. Ukończyła politologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe z zarządzania projektami w SGH. W swojej pracy łączy wiedzę z zakresu komunikacji, historii i nowoczesnych narzędzi promocji.
14:00 Janina Bąk, Janina Daily: Czego o popularyzacji nauki uczą nas Alexander Fleming, gołębie i kokosy?
O wystąpieniu
Ta prelekcja to krótki przegląd sposobów, które od 10 lat pomagają mi opowiadać o statystyce w taki sposób, że jeden z moich wykładów na ten temat był przez chwilę popularniejszy niż teledysk Zenka Martyniuka. Co zrobić, gdy żaden świetny pomysł nie chce nam przyjść do głowy? Jak poradzić sobie z porażkami? Jak reagować na hejt? O tym wszystkim opowiem w tym wystąpieniu.
Janina Bąk – Statystyczka, influencerka i aktywistka. W sieci znana jako Janina Daily. Autorka dwóch bestsellerowych książek popularnonaukowych z cyklu Statystycznie rzecz biorąc, które sprzedały się w liczbie ponad 150 000 egzemplarzy. Wygłosiła trzy prelekcje TEDx, z których każda ma ponad 250 000 wyświetleń, a jedna była przez chwilę popularniejsza niż teledysk Zenka Martyniuka. W styczniu 2023 roku została zaliczona do grona 50 najlepszych prelegentów TEDx na świecie. Członkini Zespołu ds. Popularyzacji Nauki przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wierzy w naukę i w ludzi.
15:00-16:30 prof. Katarzyna Siuzdak, Science Mission, spotkanie dla naukowców od naukowców: Nauka na Instagramie: jak trafić do szerokiego odbiorcy?
O wystąpieniu
Realizując badania naukowe, odkryłam drugą pasję – popularyzację wiedzy w social mediach, gdzie nauka rywalizuje z mitami i sensacją. Pokazuję, że nawet trudne zagadnienia można przekazać ciekawie i przystępnie, a autentyczność naukowca pomaga przełamywać stereotypy. Na przykładzie profilu science_mission opowiem, jak tworzyć angażujące treści – od pomysłu do realizacji. Celem spotkania jest zainspirowanie badaczy do budowania mostów między nauką a społeczeństwem i pokazanie, że popularyzacja to dziś naturalna część pracy naukowej.
Prof. dr hab. inż. Katarzyna Siuzdak kieruje Zakładem O3/Z5 i Laboratorium Materiałów Funkcjonalnych w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku. Specjalizuje się w inżynierii nanostruktur przeznaczonych do urządzeń do konwersji energii i sensorów elektrochemicznych. Realizowała wiele projektów krajowych i międzynarodowych Sonata, OPUS-LAP, M.ERA-NET. Jest laureatką stypendium START FNP, Stypendium MNiSW dla Wybitnych Młodych Naukowców oraz nagrody prof. W. Nernsta. Aktywnie popularyzuje naukę na instagramowym profilu science_mission (139 tysięcy obserwujących) óry zdobył wyróżnienie w konkursie Popularyzator Nauki i nagrodę POP Science Festiwalu Nauki w Katowicach. W 2024 znalazła się w gronie 12 współczesnych wybitnych gdańskich uczonych i była nominowana do corocznych nagród Bestsellery Empiku.
Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu „Nauka Sprawdza” finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.



