#UWagaNauka – 3 grudnia 2025

Już 3 grudnia 2025 r. odbędzie się czwarta edycja konferencji #UWagaNauka – o dobrych praktykach w komunikacji naukowej. Zapraszamy!

Już 3 grudnia 2025 r. odbędzie się czwarta edycja konferencji #UWagaNauka – o dobrych praktykach w komunikacji naukowej  (w Starym BUW-ie na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego, Krakowskie Przedmieście 26/28). Przed rozpoczęciem konferencji odbędzie się uroczysta inauguracja projektu „Nauka Sprawdza”, którego celem jest przeciwdziałanie dezinformacji naukowej w przestrzeni publicznej.

Udział w konferencji jest bezpłatny, ale zapraszamy do zapisów przez formularzLiczba miejsc ograniczona.

Program 
8:00 poranna kawa, otwarcie rejestracji
9:00 uroczyste otwarcie spotkania – Jego Magnificencja Rektor UW, prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak oraz Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dr Karolina Zioło-Pużuk
9:20 inauguracja zadania zleconego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Nauka Sprawdza” 
  • przedstawienie Rady Projektu i Zespołu Naukowego 
  • prezentacja głównych założeń projektu oraz dotychczasowych realizacji 
  • prezentacja partnerów i działań zaplanowanych na rok 2026.
10:00 przerwa kawowa
11:00 dr inż. Konrad Skotnicki, Doktor z TikToka: Wytłumacz mi świat w dwie minuty
O wystąpieniu

Czy dwie minuty opowiadania o nauce mają sens? Czym się różni edukacja od popularyzacji? Dlaczego to ważne, żeby to naukowcy przychodzili w miejsca, w których już są ludzie, a nie odwrotnie? Podczas tego wykładu porozmawiamy o tym, dlaczego szarlatani i teorie spiskowe mają w internecie milionowe zasięgi i jak z tym walczyć.

dr inż. Konrad Skotnicki – popularyzator nauki, podejmujący tematy związane z naukami ścisłymi. Jego twórczość w internecie regularnie dociera do kilku milionów osób miesięcznie. Ma doktorat z chemii, przez wiele lat pracował w instytucie badawczym, zajmując się badaniem potencjalnych leków przeciwnowotworowych.


11:30 red. Michał Dobrołowicz, RMF FM: Nowości naukowe a newsy dziennikarskie. Czy to da się połączyć?
O wystąpieniu

W czasie spotkania chciałbym wspólnie zastanowić się nad tym, czego potrzebuje dziennikarz, by mądrze, odpowiedzialnie i jasno opowiadać o odkryciach naukowych i wnioskach z badań. Przedstawiona zostanie perspektywa dziennikarza newsowego, który zajmuje się różnorodnymi tematami. Główne pytanie, na które chcę wspólnie poszukać odpowiedzi, dotyczy tego, jak mówić o nauce w materiale, który może trwać nie więcej niż kilkadziesiąt sekund i pojawia się obok materiałów na temat sytuacji drogowej, prognozy pogody, korespondencji politycznej z Brukseli, informacji z sejmu czy wyników sportowców. W czasie spotkania pojawią się propozycje odpowiedzi i dodatkowe pytania do wspólnej rozmowy.

Michał Dobrołowicz – doktor nauk społecznych (doktorat na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w 2021 roku), dziennikarz radiowy od 2008 roku (od 2015 roku reporter RMF FM), autor lub współautor książek (m.in. wydanych w 2025 roku Słucham. Rozmowy o telefonie zaufania, wyd. Prószyński i S-ka, oraz Na granicy życia, wyd. PZWL), stały współpracownik magazynu „Plus Minus” – weekendowej „Rzeczpospolitej”. Laureat dziennikarskich nagród, m.in. Złotej Wagi przyznawanej przez Naczelną Radę Adwokacką i Zdrowego Pióra przyznawanego przez Radę Naukową Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Chorób Infekcyjnych. 

12:00 red. Bogumił Radajewski, TVP Nauka: Nauka na ekranie. Jak popularyzować przed kamerą i dobrze wypaść?
O wystąpieniu

Kamera to potężne narzędzie komunikowania. Ale jak każde narzędzie – wymaga wprawy. Występy przed kamerą stresują – z różnych powodów. Jak sobie z tym poradzić i skutecznie opowiadać o nauce przed kamerami? Opowiem o swoich doświadczeniach w tym zakresie jako popularyzatora pracującego „na wizji”.

Bogumił Radajewski – dziennikarz naukowy i popularyzator astronomii. Autor wielokrotnie nagradzanej serii Astronarium, poświęconej tajemnicom kosmosu i polskim naukowcom, którzy je zgłębiają. Reżyser i producent popularnonaukowych filmów dokumentalnych. Od kilkunastu lat związany z Telewizją Polską.

12:30 obiad
13:30 Emilia Szczęsna, Muzeum Historii Polski: Publiczne, ale popularne: historia sukcesu podcastu instytucji kultury
O wystąpieniu

Czy podcast tworzony przez instytucję publiczną może konkurować z niezależnymi twórcami i zdobyć lojalną publiczność? Na przykładzie podcastu Muzeum Historii Polski opowiem o kulisach jego powstania, strategii narracyjnej i komunikacyjnej oraz o tym, jak instytucja kultury może skutecznie wykorzystywać medium audio do popularyzacji wiedzy historycznej. To historia o tym, że ograniczenia formalne nie muszą ograniczać zasięgu – wręcz przeciwnie, mogą stać się siłą projektu.

Emilia Szczęsna – Kierowniczka Działu Promocji Muzeum Historii Polski. Specjalistka w dziedzinie komunikacji, promocji kultury i popularyzacji nauki, od 2020 roku kieruje działaniami promocyjnymi MHP. Odpowiada za strategię komunikacyjną instytucji, w tym za stworzenie i rozwój podcastów historycznych oraz kanału YouTube MHP, który zgromadził ponad 90 tys. subskrybentów i milionowe odtworzenia. Doświadczenie zdobywała również jako producentka filmów dokumentalnych, specjalistka ds. marketingu i PR, wcześniej związana z Polskim Radiem. Ukończyła politologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe z zarządzania projektami w SGH. W swojej pracy łączy wiedzę z zakresu komunikacji, historii i nowoczesnych narzędzi promocji.

14:00 Janina Bąk, Janina Daily: Czego o popularyzacji nauki uczą nas Alexander Fleming, gołębie i kokosy?
O wystąpieniu

Ta prelekcja to krótki przegląd sposobów, które od 10 lat pomagają mi opowiadać o statystyce w taki sposób, że jeden z moich wykładów na ten temat był przez chwilę popularniejszy niż teledysk Zenka Martyniuka. Co zrobić, gdy żaden świetny pomysł nie chce nam przyjść do głowy? Jak poradzić sobie z porażkami? Jak reagować na hejt? O tym wszystkim opowiem w tym wystąpieniu.

Janina Bąk – Statystyczka, influencerka i aktywistka. W sieci znana jako Janina Daily. Autorka dwóch bestsellerowych książek popularnonaukowych z cyklu Statystycznie rzecz biorąc, które sprzedały się w liczbie ponad 150 000 egzemplarzy. Wygłosiła trzy prelekcje TEDx, z których każda ma ponad 250 000 wyświetleń, a jedna była przez chwilę popularniejsza niż teledysk Zenka Martyniuka. W styczniu 2023 roku została zaliczona do grona 50 najlepszych prelegentów TEDx na świecie. Członkini Zespołu ds. Popularyzacji Nauki przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wierzy w naukę i w ludzi.

15:00-16:30 prof. Katarzyna Siuzdak, Science Mission, spotkanie dla naukowców od naukowców: Nauka na Instagramie: jak trafić do szerokiego odbiorcy?
O wystąpieniu

Realizując badania naukowe, odkryłam drugą pasję – popularyzację wiedzy w social mediach, gdzie nauka rywalizuje z mitami i sensacją. Pokazuję, że nawet trudne zagadnienia można przekazać ciekawie i przystępnie, a autentyczność naukowca pomaga przełamywać stereotypy. Na przykładzie profilu science_mission opowiem, jak tworzyć angażujące treści – od pomysłu do realizacji. Celem spotkania jest zainspirowanie badaczy do budowania mostów między nauką a społeczeństwem i pokazanie, że popularyzacja to dziś naturalna część pracy naukowej.

Prof. dr hab. inż. Katarzyna Siuzdak kieruje Zakładem O3/Z5 i Laboratorium Materiałów Funkcjonalnych w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku. Specjalizuje się w inżynierii nanostruktur przeznaczonych do urządzeń do konwersji energii i sensorów elektrochemicznych. Realizowała wiele projektów krajowych i międzynarodowych Sonata, OPUS-LAP, M.ERA-NET. Jest laureatką stypendium START FNP, Stypendium MNiSW dla Wybitnych Młodych Naukowców oraz nagrody prof. W. Nernsta. Aktywnie popularyzuje naukę na instagramowym profilu science_mission (139 tysięcy obserwujących) óry zdobył wyróżnienie w konkursie Popularyzator Nauki i nagrodę POP Science Festiwalu Nauki w Katowicach. W 2024 znalazła się w gronie 12 współczesnych wybitnych gdańskich uczonych i była nominowana do corocznych nagród Bestsellery Empiku.

Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu „Nauka Sprawdza” finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Aktualności

Dołącz do 6. edycji Programu Mentoringu UW – znajdź swojego mentora lub mentorkę!

Ruszyła rekrutacja do 6. edycji Programu Mentoringu UW, którą Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego realizuje we współpracy z Klubem Absolwentów UW.

15. edycja Akademii Przedsiębiorczości BraveCamp pod patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości!

Z dumą ogłaszamy, że 15. edycja Akademii Przedsiębiorczości BraveCamp została objęta honorowym patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)!

Rusza rekrutacja! Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na 15. edycję Akademii Przedsiębiorczości BraveCamp!

BraveCamp to wydarzenie dla osób studiujących i doktoryzujących się na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawskiem Uniwersytecie Medycznym oraz uczelniach partnerskich, które wspiera…

Kawa, rozmowy i pomysły – za nami ostatnia w tym roku odsłona NiceTalk!

Kameralna atmosfera, pełni energii młodzi innowatorzy i wyjątkowi eksperci – tak w skrócie można opisać kolejną odsłonę NiceTalk! O biznesie…