#UWaga Nauka – o dobrych praktykach w komunikacji naukowej | 2024
Już 27 lutego 2024 r. kolejne spotkanie dla pracowników uczelni wyższych i instytucji kultury, którzy na co dzień zajmują się komunikacją oraz popularyzacją wiedzy.
W tym roku oprócz prezentacji best practises zapraszamy do udziału w warsztacie, który poprowadzi ekspert ds. komunikacji naukowej – Petr Cieslar. Nasz gość opowie o zastosowaniu sztucznej inteligencji w działaniach komunikacyjno-promocyjnych oraz o strategiach komunikacji na kanale LinkedIn w przypadku uczelni wyższych.
Zakończyliśmy zapisy na udział w wydarzeniu.
Harmonogram wydarzenia 2024
9:00 – 9:15
uroczyste otwarcie spotkania z udziałem Prorektor UW ds. Rozwoju, prof. dr hab. Ewy Krogulec
9:15 – 10:00
red. Aleksandra i Piotr Stanisławscy (Crazy Nauka)
Telewizja nie (zawsze) gryzie – jak ją poskromić i wykorzystać do swoich celów?
Crazy Nauka (Aleksandra i Piotr Stanisławscy) – dziennikarze naukowi. Prowadzą blog Crazy Nauka; są autorami audycji „Homo Science” w radiu TOK FM oraz podcastu Crazy Nauka. Za działania na rzecz popularyzacji nauki otrzymali liczne nagrody, między innymi: Popularyzator Nauki PAP Nauka w Polsce, POP Science Śląskiego Festiwalu Nauki czy też Podcast Roku w kategorii „nauka, edukacja, technologia”. Obecnie Crazy Nauka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych blogów popularnonaukowych w Polsce. Stanisławscy opublikowali m.in. książkę „Fakt, nie mit”, obalającą mity naukowe. Organizują szkolenia z zakresu popularyzacji nauki i wiedzy.
10:00 – 10:30
przerwa kawowa
10:30 – 11:00
Patrycjusz Wyżga (Wirtualna Polska & Radio 357)
„Patronautyka” w Radiu 357. Wiatr w żagle naukowców
Patrycjusz Wyżga – autor programu „Didaskalia” na YouTubie, dziennikarz z ponaddwudziestoletnim doświadczeniem. Obecnie prowadzi publicystyczne programy wideo w Wirtualnej Polsce, programy informacyjne w Telewizji WP oraz audycje w Radiu 357. Poprzednio był szefem zespołu dziennikarzy ekonomicznych w Programie Trzecim Polskiego Radia i głównym gospodarzem trzygodzinnego, popołudniowego pasma „Zapraszamy do Trójki”. Wcześniej – przez prawie 11 lat – pracował w TVN. Był prezenterem programów informacyjnych i prowadzącym rozmowy w TVN24 Biznes i Świat oraz – wcześniej – reporterem TVN CNBC, przygotowującym materiały o tematyce gospodarczej.
11:00 – 11:30
Marcin Laszczkowski, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Chodź do BUwU! Czyli jak leczyć studenta z bibliotekofobii
Marcin Laszczkowski – związany z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie jako grafik od 2013 r. Autor blisko 90 plakatów kulturalnych, licznych projektów identyfikacji wizualnej dla wydarzeń i kampanii. Opracował kompleksowy system tożsamości wizualnej dla BUW i pełnił rolę lidera kreatywnego kampanii „Chodź do BUwU!”. Do jego zadań należał między innymi nadzór nad wewnętrzną spójnością kampanii oraz jej zgodnością z komunikacyjną strategią BUW.
11:30 – 12:00
Karolina Wasielewska (Radio Kolor)
Jak pokazać kobiety tam, gdzie ich zwykle nie widać?
Karolina Wasielewska – dziennikarka radiowa i prasowa z ogromnym doświadczeniem, które zdobywała między innymi w takich rozgłośniach, jak TOK FM, Złote Przeboje czy Radio Kolor – gdzie obecnie jest szefową newsroomu. Autorka popularnego fanpage’a na Facebooku poświęconego historii kobiet w nauce. Napisała książkę „Cyfrodziewczyny – reportaż o pionierkach polskiej informatyki”.
12:00 – 13:00
przerwa obiadowa
13:00 – 15:00
Petr Cieslar (SciComHub, StartupJobs)
Vědoobsah a sociální sítě v éře AI
pol. tłum.: Treści naukowe i media społecznościowe w erze sztucznej inteligencji
Warsztat dotyczący zastosowania AI w komunikacji naukowej. Warsztat będzie tłumaczony na język polski.
Petr Cieslar – popularyzator nauki. Działał w Twierdzy Wiedzy, ośrodku naukowym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu; brał udział w programie YouTube Akademicki Kwadrans (dla Wydziału Artystycznego UPOL), za co otrzymał, wraz z zespołem, nagrodę SCIAP Akademii Sztuk Pięknych Nauk Republiki Czeskiej. Jest laureatem nagrody honorowej za tworzenie filmów popularyzatorskich w konkursie Neuron Prima ZOOM oraz nagrody TOP RATED za Najlepszy Profil w Serwisach Społecznościowych w 2018 roku. Zdobywca III miejsca w plebiscycie Best Use of Social Kategoria Sieci w 2019 roku w konkursie Złoty Średnik organizowanym przez PR Club Republiki Czeskiej. Od grudnia 2017 roku zarządza oficjalnymi kontami Akademii Nauk Republiki Czeskiej na portalach społecznościowych. Jest (współ)autorem „pandemicznego” projektu Science at Home. Inicjatywa znalazła się wśród 10 najlepszych projektów nagrody EDUín w covidowym roku 2020 za kreatywność i innowacyjność w edukacji.
15:00
zakończenie oficjalnej części spotkania
Edycja 2023
Jednak zanim ponownie się spotkamy, przypomnijmy sobie pierwszą edycję projektu, która odbyła się w czerwcu 2023 r. w auli Ogrodu Botanicznego UW.
Świat dookoła nas ciągle się zmienia, a my zmieniamy się razem z nim. Jednocześnie – kluczowym zadaniem instytucji, w których pracujemy na co dzień, jest przekazywanie informacji. Nasza rola, często niełatwa, zajmuje wyjątkowe miejsce w procesie popularyzacji wiedzy. Chcemy zaprosić Państwa do współtworzenia przestrzeni, w której osoby prowadzące działania w obszarze szeroko rozumianej komunikacji mogą dzielić się swoimi zawodowymi doświadczeniami i wzajemnie inspirować.
„Uniwersytet Warszawski chce być miejscem wymiany dobrych praktyk i doświadczeń oraz przestrzenią, gdzie można znaleźć inspirację dla dalszych działań w obszarze komunikacji nauki i wiedzy” – mówiła prof. dr hab. Ewa Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju, podczas konferencji „#UWaga Nauka – o dobrych praktykach w komunikacji naukowej” w czerwcu 2023 roku.
Zaproszeni goście, zajmujący się na co dzień popularyzacją wiedzy i nauki, opowiedzieli o tym, jakie – nie zawsze oczywiste – narzędzia wykorzystują w swojej pracy.
Inspirujące wystąpienia zaprezentowali:
„Mam Waszą uwagę i co dalej? O szacunku dla odbiorców”
„HistoriUJemy. Jak skutecznie popularyzować naukę w mediach społecznościowych”
„Znajdź swoją niszę – wykorzystanie TikToka w edukacji historycznej”
„Graphic recording jako narzędzie komunikacji wiedzy na przykładzie Tygodnia Noblowskiego UW”
„Ładne kwiatki! – komunikacja Ogrodu Botanicznego UW na Facebooku”
„Muzeum w rozszerzonej rzeczywistości”
„Dlaczego nie odmawiać – czyli o wartości występowania w programach publicystycznych”